Miljöpolicy

Miljöpolicy för Hofors Ridsällskap

Vision: För Hofors Ridsällskap ska vara en förebild inom miljö och hållbarhetstänk inom ridsporten.

Mål:

• Vi ska vara en förening som verkar för en bättre miljö genom att ständigt värdera det vi gör utifrån dess miljöpåverkan.
  • Vi strävar efter att minska vår miljöpåverkan med fokus på energi, återvinning och natur.
  • Vi uppmuntrar medlemmarna att ta hänsyn till vår natur och miljö.
  • Vi återvinner i största mån för att minska vårt avfall.
  • Vi strävar efter att i den mån det är möjligt använda miljömärkta produkter i vår verksamhet.
  • Vi minskar användningen av skadliga ämnen i vår förening.
  • Vi ska ha en god arbetsmiljö i ständig utveckling
  • Vårt miljöarbete ska ständigt förbättras.
  • Vi ska följa gällande lagar, förordningar och övriga bestämmelser om natur och miljö.

Strategi:

• Kontrollera att samtlig energiförbrukning ligger på en lägstanivå
  • Se över sopkärl och avfallskällor att de är lättåtkomliga och tydligt märkta med avfallstyp
  • Gödsel läggs på betongplatta
  • Hästskor samlas in och lämnas till återvinning
  • Hösilageplast samlas in till återvinning
  • Miljöanpassade inköp vad avser närproducerade produkter och miljömärkta val.
  • Använda e-kommunikation för att minska pappersförbrukningen.
  • Informera personal och övriga aktiva om vår policy på hemsida, sociala media samt i allmänna utrymmen

Fastställd av styrelsen för Hofors Ridsällskap 2021-10-12